Jak zupa z czerwonej soczewicy postawiła na nogi anemika

zupa z czerwonej soczewicyJadł mięso, jadł i nie dojadł. Oto historia pewnego pana, który jedząc mięso nabawił się anemii. Jak to możliwe? Wiele osób ma problemy z wchłanianiem żelaza. Jego przyswajanie zwiększa witamina C, której w diecie mięsożernego Polaka nie ma zbyt wiele. Poza tym, tylko niektóre części mięsa mają tego pierwiastka naprawdę dużo np. śledziona wołowa, wątroba wieprzowa czy wątróbka z kaczki – zawierają około 30-40 mg żelaza na 100 g. A schabik? Schabik ma malusio – 2,4 mg w 100 g. Można jeść schabowe i być anemikiem? Można!

Podobno nie ma lepszego źródła żelaza, niż wołowina. Tak mówią. W 100 gramach bardzo popularnej i lubianej polędwicy wołowej jest go zaledwie około 3,1 mg. Tymczasem w takiej samej ilości soczewicy znajduje się około 7 mg żelaza. Szach mat 😀

W naszym domu soczewicę jemy bardzo często. Robimy z niej przeróżne kotleciki, pasty kanapkowe i sałatki. Jej największą zaletą, poza smakiem, jest to, że gotuje się ją tylko 10 minut.
zupa z czerwonej soczewicy

Dziś przedstawiam moją ulubioną indyjską zupę z soczewicą (dahl):

Składniki:

  • 3/4 szklanki czerwonej soczewicy
  • puszka pomidorów lub 4 świeże pomidory bez skórki
  • 2 cebule
  • niewielki kawałek korzenia imbiru
  • 3 ząbki czosnku
  • mieszanka przypraw curry
  • słodka papryka
  • opcjonalnie ostre chilli
  • 2-3 łyżki dobrego koncentratu pomidorowego (opcjonalnie)
  • 1,5 litra gorącej wody
  • natka pietruszki do posypania
  • (możecie dodać mniej lub więcej wody, w zależności od tego, czy wolicie rzadszą bądź gęstszą zupę)

    zupa z czerwonej soczewicy
    Przygotowanie:
    1. Posiekać cebulę, imbir i czosnek
    2. Podsmażyć je na złoto na dnie garnka na dobrej oliwie
    3. Dodać pomidory
    4. Doprawić papryką i curry – im więcej tym bardziej orientalny smak
    5. Soczewicę opłukać i wsypać do garnka
    6. Zalać 1,5 litra gorącej wody
    7. Można jeszcze dosolić i wsypać trochę ostrego chilli, które doda pikanterii
    8. Gotować około 25 minut na średnim ogniu

    Aby żelazo z zupy dahl dobrze się przyswajało, polecam po nałożeniu jej na talerz dodać sporą garść świeżej natki pietruszki – ma mnóstwo witaminy C.

    Pozdrawiam ciepło znad gara zupy,
    Wasza HW

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *